Total Pageviews

Thursday, February 9, 2012

Lördag 11/2 19:00

Ellen Skärstrand / Foto: Eva Eklund - För ungefär 15 år sedan började Janerik Lundqvist uppträda i skepnad av Leonard Cohen. Själv hade han inte haft en tanke på att börja sjunga Cohenlåtar, han hade inte ens lyssnat särskilt mycket på hans skivor. - Min fru hade några skivor, men själv var jag inte alls insatt i hans musik, berättar Janerik. Flera vänner och bekanta påpekade dock att hans röst var lik Cohens, och snart började han uppträda med hans låtar. Till en början var det på mest på kaféer och viskvällar, numera besöker han Cohenevent och drar storpublik. - Jag råkar se ut som honom, och tydligen rör jag mig som honom också. ”What a singer” Cohenkarriären tog fart efter att Janerik framträtt i kanadensiska Montreol på ett Cohenevent år 2000. I publiken satt Esther Cohen, Leonards syster, som genast blev förtjust i de svenska versionerna. - Hon blev helt begeistrad och har hjälpt till att marknadsföra mig sedan dess. Numera rings vi nästan varje månad. Sedan dess har han släppt två album med sina tolkningar, och har även fått ett godkännande av självaste Leonard Cohen. '' Please tell Janerik how much I enjoy and appreciate his versiones of my songs. He has truly brought them to life. What a singer! I am deeply touched '', skrev världsstjärnan efter att han hört Janeriks inspelningar. En poet Eftersom han inte vill klassas som en coverartist så har han valt att sjunga låtarna på svenska. - Jag vill inte sjunga på engelska, är man inte född i det språket så når man inte lika djupt. Det blir inte samma känsla. Dessutom är de svenska översättningarna, som bland annat översatts av Rikard Wolff och framförts av Sven Wolter, helt fantastiska. - Han är ju en poet som blivit singer/songwriter. Texterna i hans musik fyller en funktion till skillnad från mycket annan musik. Det är väl det som tilltalar så många. Tröttnar du aldrig på hans musik? - Nej, han jobbar ju på och släpper fortfarande nya album. Han har så många låtar som ännu inte översatts. Jag har funderat på att börja tolka Tom Waits, eller Johnny Cash, men just nu har jag fullt upp med Cohen. - http://lund.lokaltidningen.se/leonard-cohen-till-staffanstorp-/20120209/artikler/702089569/#ixzz1lsJMRTWn

No comments:

Post a Comment