Total Pageviews

Wednesday, January 25, 2012

Jagad

När jag var i 20-årsåldern läste jag en bok som jag lånade av en vän. På den tiden bodde jag i Spanien och svenska böcker var alltid välkomna. Idag var jag på biblioteket för att undersöka om dom ev. hade den. Kommer endast ihåg att titeln är ''Jagad'' och vad den handlar om, men inte författarens namn. Nu fanns det ett antal böcker med den titeln, men tror jag hittade rätt. Det är en mycket skrämmande historia om hur en av världskrigets största krigsförbrytare fångades. Jag är inte säker på att jag orkar ta mig igenom ruskigheterna, men som jag minns, var den mycket läsvärd, trots en väldigt obehaglig historia. Den är på 348 sidor, ganska tjock, men långt mindre tjock, än vad jag minns...kommer ihåg den som en tegelsten. Men så är det med mycket....avståndet mellan hemmet och conditoriet där jag växte upp, är mycket kortare än jag minns. Var där, i Limhamn, Malmö, för inte så länge sedan och förvånades över hur mitt minne spelat mig ett spratt. Med andra ord, allt var större förr....

No comments:

Post a Comment